مهمترین اخبار

تمدید کنفرانس بین المللی نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی
تمدید کنفرانس بین المللی نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی
فراخوان نشست علمی-تخصصی قرآن و علوم زیستی
فراخوان نشست علمی-تخصصی قرآن و علوم زیستی
برگزاری کارگاه آموزشی علم و فناوری در قرآن
برگزاری کارگاه آموزشی علم و فناوری در قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
×

پیام

تابع ایمیل بطور موقت توسط مدیر ارشد غیر فعال شده است.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 262 سوره بقره پرداخته است.

* آيه

الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذيً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ

* ترجمه

كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏ كنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كرده ‏اند، منّت نمى‏ گذارند و آزارى نمى ‏رسانند، پاداش آنها برایشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند و نه غمگین مى ‏شوند.

* نکته ها

هدف اسلام از انفاق، تنها سیر كردن شكم فقرا نیست؛ بلكه این كار زیبا باید به دست افراد خوب، یا شیوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد.

گاهى انسان گامى براى خدا بر مى ‏دارد و كارى را به نیكى شروع مى ‏كند، ولى به خاطر عوارضى از قبیل غرور یا منّت یا توقّع و یا امثال آن ارزش كار را از بین مى ‏برد.

با منّت، اثر انفاق از بین مى‏رود، چون هدف از انفاق تطهیر روح از بخل است، ولى نتیجه ‏ى منّت، آلوده شدن روح مى ‏باشد. منّت‏گذار، یا درصدد بزرگ كردن خود و تحقیر دیگران است و یا مى‏ خواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص به دور است. مگر خداوند به خاطر همه‏ ى نعمت ‏هایى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته تا ما با بخشیدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاریم.

در مجمع البیان حدیثى روایت شده است كه رسول اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: خداوند در قیامت به منّت گذاران، نگاه لطف آمیز نمى‏ كند.

* پيام ها

1- شروع نیكو كافى نیست، اتمام نیكو هم شرط است. «ینفقون... ثمّ لایُتبِعون... منّاً»

2- اسلام حافظ شخصیّت محرومان و فقراست و كوبیدن شخصیّت فقرا از طریق منّت را سبب باطل شدن عمل مى‏ داند. «لا یتبعون... منّاً و لا اذىً»

3- اعمال انسان، در یكدیگر تأثیر دارند، یعنى یك عمل مى ‏تواند عمل دیگر را خنثى كند. انفاق براى درمان فقر است، ولى منّت ‏گذارى، آنرا مایه‏ ى درد فقرا مى‏ گرداند. «ینفقون... لا یتبعون... منّاً و لا اذىً»

4- خداوند، آینده انفاق كننده را تضمین كرده است. «لا خوف علیهم ولا هم یحزنون»

5 - كسى كه بدون منّت و آزار وفقط براى خدا انفاق مى ‏كند، از آرامشى الهى برخوردار است. «ینفقون اموالهم فى سبیل اللّه... لا خوف علیهم ولا هم یحزنون»

 

نظرات (0) کلیک ها: 199

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، روز عید قربان از اعیاد مهم اسلامى است. این روز یادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهیم(ع)در برابر پروردگار خویش بوده و بسیار با فضیلت است.

برای عید قربان اعمالی چند نقل شده است:
۱- غسل کردن است که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسی»، غسل در آن روز سنّت مؤکّد است تا آن جا که بعضی از علما آن را واجب دانسته‌اند.
۲- نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّتی است که در نماز عید فطر گفته شد، و نماز عید قربان در زمان غیبت امام(ع)مطابق مشهور فقهای عظام، سنّت مؤکّد است. (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادی).
۳- مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. به فرموده مرحوم «علاّمه مجلسی»، بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است که اوّلش این است: أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک و اگر دعای چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است.
۴- خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحب است.
۵- قربانی کردن در این روز برای همه مستحبّ مؤکّد است و بسیار سفارش شده است، تا آن جا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن بخورد.
و نیز مستحب است هنگام قربانی این دعا را که از امام صادق(ع) نقل شده است بخواند:
«من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمان‌ها و زمین را آفریده، من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم. نماز و قربانی و زندگی و مرگم برای خداوندی است که پروردگار جهانیان است. شریکی برای او نیست. من به این برنامه مأمور شدم و از مسلمانانم. خدایا از تو و برای توست. به نام خدا و خداوند بزرگتر است. خدایا از من قبول فرما».
البتّه اگر به نیت چند نفر قربانیِ مستحب انجام شود، بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّا
بسیار مناسب است افراد توانگر، در این روز قربانی کند و اکثر آن را به فقرا و نیازمندان انفاق کنند و به همسایگان و آشنایان نیز بدهند.
در روایتی است که امام صادق(ع) فرمود: امام علی بن الحسین و امام باقر(ع) گوشت قربانی را سه قسمت می‌کردند؛ یک قسمت آن را به همسایگان می‌دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می‌داشتند.
۶- تکبیرات مشهور زیر را بگوید: برای کسانی که در این ایّام توفیق حضور در مراسم حج و صحرای «منی» را دارند، بعد از پانزده نماز این تکبیرها را می‌خوانند، از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم; ولی کسانی که در آن جا نیستند، بعد از ده نماز آنها را می‌خوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز نموده، تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبیرها مطابق روایت کتاب شریف «کافی» چنین است:
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلی
خدا بزرگتر از توصیف است معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است و ستایش خاص خداست خدا بزرگتر است بر آنچه ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما أبْلانا.
ما را راهنمایی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی‌مان کرد از چهار پایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاصّ خداست برای آن که آزمود ما را.
حداقل این تکبیرها را بعد از نماز در این ایّام، یکبار بگوید اما اگر تکرار کند، بهتر است، و حتی اگر بعد از نوافل نیز بگوید خوب است.
فلسفه قربانی کردن در عید قربان
از جمله آموزه‌های اسلام برای تکامل و رشد انسان‌ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه است، به این معنا که انسان، تمام دارایی‌ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند. قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی‌ها و جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال است.
البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی به وسیله ذبح گوسفند، لحاظ شده است قطع علقه‌های روحی و مالی است که باعث تقوای قلب و طهارت نفس می‌شود.
خداوند متعال اصل قربانی کردن را از شعائر الله دانسته و آن را نشانه بزرگداشت و سپاسگزاری مؤمنان بر نعمت هدایت معرفی کرده و قربانی کننده را در گروه و خیل محسنین و نیکوکاران داخل کرده است.

نظرات (0) کلیک ها: 165

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

آیت‌الله محمدعلی مقدس، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: واژه عید به معنای بازگشت است‌. هر سال در ایام حج بازگشت می‌کنیم و روز ۱۰ ذی‌الحجه به دلیل مراسم قربانی در مناسک حج، عید قربان نامیده می‌شود. یکی از مناسک حج در منا، قربانی کردن است.


وی افزود: اعمالی که حجاج در منا باید انجام دهند، عبارت است از رمی جمرات، قربانی کردن و تقصیر. برای مردانی که بار اول به حج می‌آیند، تراشیدن سر واجب است. کسانی که برای بار چندم به حج مشرف می‌شوند، موظفند موها را بتراشند یا تقصیر کنند. در روز عید قربان، حجاج باید حداقل یک گوسفند یا گاو یا شتر را قربانی کنند. گوشت‌های قربانی میان فقرا توزیع می‌شود. چون از بین بردن گوشت‌های قربانی از نظر شرعی حرام است، آنها را میان کشورهای فقیر دنیا تقسیم می‌کنند.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: همان‌طور که در عید فطر با زکات فطره، نان فقرا تامین می‌شود، در عید قربان نیز گوشت فقرا به دست می‌آید، به همین دلیل برای کسانی که حج نرفته‌اند، قربانی کردن مستحب است. وی افزود: عید قربان و عید فطر اعیاد رسمی هستند که همه مسلمانان آنها را گرامی می‌دارند. نماز عید نیز فقط برای دو عید فطر و قربان وارد شده است.
آیت‌الله مقدس ادامه داد: مسلمانان در روز عید معمولا به دیدار یکدیگر می‌روند و رابطه میان خود را مستحکم می‌کنند که امری پسندیده محسوب می‌شود. در پرتو این ارتباط با یکدیگر بیشتر آشنا شده و به تبادل علم و اطلاعات در میان خود می‌پردازند. جایز است مسلمانان برای خویشاوندان نیازمند خود، هدیه‌ای به عنوان عیدی تهیه کنند که در این صورت، جنبه صدقه هم به خود نمی‌گیرد.
وی تصریح کرد: به طور کلی عیدی دادن در همه اعیاد، به ویژه به نیازمندان، امری بسیار پسندیده است. هدیه دادن موجب ایجاد محبت و علاقه میان مردم می‌شود و اسلام نیز دین محبت است، بنابراین یکی از آداب محبت، عیدی دادن به شمار می‌رود و فلسفه عید قربان نیز کمک به خویشاوندان و هم‌نوعان نیازمند است.

 

نظرات (0) کلیک ها: 136

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه جهانی الکفیل؛ حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) امروز شاهد حضور خیل کثیر زائرانی بود که برای اقامه نماز عید قربان حاضر شده بودند.

بر اساس گزارش های به دست آمده؛ صف‌هایی از نمازگزاران تا بین‌الحرمین و محیط اطراف آن کشیده شده بود.

شیخ حبیب الکاظمی، خطیب نماز عید قربان در بین‌الحرمین، همه نمازگزاران را به تبعیت از مرجعیت فراخواند.

وی با اشاره به این که عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر گرامی اسلام (ص) در زمان حمله ابرهه خطاب به او گفت: من صاحب شترانم هستم و کعبه نیز صاحبی دارد که آن را حفظ می‌کند، تصریح کرد: عراقی که خداوند نیمی از مقبره ائمه (ع) را در آن جای داده است، خدایی دارد که از آن محافظت می‎کند.

نظرات (0) کلیک ها: 197

زیر مجموعه ها