مهمترین اخبار

تمدید کنفرانس بین المللی نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی
تمدید کنفرانس بین المللی نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی
فراخوان نشست علمی-تخصصی قرآن و علوم زیستی
فراخوان نشست علمی-تخصصی قرآن و علوم زیستی
برگزاری کارگاه آموزشی علم و فناوری در قرآن
برگزاری کارگاه آموزشی علم و فناوری در قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
×

پیام

تابع ایمیل بطور موقت توسط مدیر ارشد غیر فعال شده است.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


فعالیت‌های خیر و نوع‌دوستانه هر چند از دیرباز تا کنون در ایران

رواج داشته است و محل تاثیرگذاری‌های بزرگی در حوزه‌های

مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده‌اند اما به ندرت موضوع

تحقیق و پژوهش پژوهشگران در زمینه‌های مختلف علمی

قرار گرفته‌اند.

با توجه به حجم عظیمی از منابع خیر (مالی و غیر مالی) که هر ساله در

حوزه‌های مختلف اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌شود، پژوهش در این

زمینه برای بررسی، آسیب‌شناسی، اولویت‌بندی و بهبود استفاده از این

منابع، ضروری است.

از این رو به منظور تهییج پژوهشگران و متفکران به پژوهش و تولید

دانش در حوزه امر خیر، «دومین همایش علمی خیرماندگار» به

همت بنیاد خیریه راهبری آلاء در دی‌ماه سال جاری برگزار می‌گردد.

 

 

محورهای همایش:

 

1. فلسفه و مبانی

2. آموزش

3. تاریخ

4. جامعه و فرهنگ

5. فقه و اخلاق

6. اقتصاد و مدیریت

7. روانشناسی و مددکاری اجتماعی

8. رسانه، ارتباطات و فضای مجازی

9. هنر و ادبیات

10. حقوق و سیاست

 

 
 
آخرین مهلت ارسال مقالات کامل
1397-08-30

 

تاریخ اعلام نتیجه داوری مقالات
1397-09-15

 

تاریخ شروع همایش
1397-10-10
 
تاریخ پایان همایش
1397-10-11

نظرات (0) کلیک ها: 20

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
   

 

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی،در روز چهارم محرم، عبیداللّه‏ بن زیاد مردم كوفه را در مسجد جمع و برای آنان سخنرانی و مردم را برای شركت در جنگ با امام حسین(ع) تشویق کرد.

 


او در سخنرانی خود میگوید: شما مردم کوفه همگی قوم ابوسفیان را آنطور که باید می‌شناسید، یزید را می‌شناسید خاندان او را می‌شناسید و تمام سخاوت‌ها و بخشندگی‌های این قوم بزرگ را دیده‌اید، حتی بسیاری از شما معاویه پدر یزید را هم دیده‌اید و دست گیری او از نیازمندان را به یاد دارید، حالا یزید از شما مردم درخواستی دارد و باید او را اجابت کنید.
عبیدالله ادامه میدهد: بار دیگر یزید سخاوت خود را ثابت کرده و مبلغی را برای من فرستاده تا بین شما مردان و اهالی کوفه تقسیم کنم تا با خیال راحت زن و فرزندان خود را رها کنید تا به جنگ حسین بن علی بروید.
در آخر بعد از پایین آمدن از منبر، عبیدالله بن زیاد هدایا و طلاهایی را که یزید فرستاده بود بین مردم تقسیم و تعداد بی شماری را راهی کربلا کرد تا رو به روی سپاه حسین بجنگند، سپس گفت به مردم شام نیز اطلاع دهید که هرکس بخواهد به جنگ حسین برود به همین مقدار از عطایای یزید برخوردار خواهد شد.
به دنبال آن ۱۳هزار نفر در قالب چهار گروه كه عبارت بودند از شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر، یزید بن ركاب كلبی با دو هزار نفر، حصین بن نمیر با چهار هزار نفر و مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر که در مقابل لشکر امام حسین(ع) صف‌آرایی کردند.

 
نظرات (0) کلیک ها: 105

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، استاد قرائتی، در مراسم عزای امام حسین(ع) در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان به جایگاه عزاداری از منظر قرآن پرداخت و گفت: ما از قرآن میتوانیم به وهابی‎ها که عزاداری را کفر می‎دانند، پاسخ دهیم و اثبات کنیم که عزاداری جزو دین است.

 

 

وی ادامه داد: تمام واذکرها در قرآن کریم دال بر اثبات عزاداری و حفظ و یاد امام حسین(ع) هستند. «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ» (مریم/ 41) پیامبر تو باید یاد ابراهیم را زنده نگه داری، «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ» نباید بگذاریم تاریخ حضرت مریم فراموش شود. اینکه انسان نگذارد یاد امام حسین و کربلا فراموش نشود عین عمل به قرآن و عین دین است.

استاد قرائتی به دلیل دیگر قرآنی در اثبات اهمیت عزاداری امام حسین(ع) از منظر دین اشاره کرد و بیان داشت: تمام آیاتی که اولشان «اذ» میباشد هم دلیل بر مدعی ما هستند. «اذ» یعنی یاد بیاور خاطره را. بسیاری از اعمال حج شبیه سازی رفتار حضرت ابراهیم است. رمی جمرات، سعی صفا و مروه یادبود حضرت ابراهیم و هاجر است. حال مقام حضرت ابراهیم(ع) را با مقام امام حسین(ع) مقایسه کنید. حضرت ابراهیم(ع) از خون یک پسر گذشت که در آخر آن هم کشته نشد. اما امام حسین (ع) چه کرد؟ اگر یاد حضرت ابراهیم(ع) باید زنده بماند یاد امام حسین(ع) هم باید زنده بماند. ما هرچه داریم از امام حسین(ع) داریم.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: عزاداری بر امام حسین(ع) جزو شعائر دین است. همین که مساله‎ای در مسیر الهی باشد جزو شعائر است. مانند ضریح امام حسین(ع) که در ایران ساخته شد. همچون شتری که برای نحر د‌ر حج در زمان قدیم می‎بردند. قرآن می‎گوید این شتر با اینکه هنوز به مکه نرسیده است اما همین که در مسیر مکه است جزو شعائر است «وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ» (حج/ 36)

وی افزود: عزاداری مصداق حمایت از مظلوم است‌. در روز عاشورا همه بازار و‌ خیابان ها بسته می‎شود و همه برای یک مظلوم فریاد می‌زنند. این یا حسین گفتن‎ها نوعی جنگ نرم است. معاویه گفت: من اهلبیت (ع) را دفن می‌کنم و چراغ اهل بیت (ع) را خاموش می‎کنم. این عزاداری‎ها نگذاشت که معاویه به خواسته‎اش برسد. معاویه دستور داد کسی اسم علی روی فرزندش نگذارد اما امام‌حسین (ع9 به کوری چشم معاویه اسم سه پسرش را علی گذاشت. علی اکبر علی اوسط و علی اصغر.

مفسر قرآن کریم خاطر نشان کرد: عزاداری‎ها ارعاب و هشدار است برای مستکبرین تا بفهمند یک نفر از مقدسات ما را شهید کردند و ما هزار سال است که یاد او را زنده نگه داشته‎ایم و امروز میلیونی در اربعین به زیارت او می‎رویم.

استاد قرائتی در ادامه به سنت خداوند در روضه خوانی اشاره کرد و بیان داشت: اول روضه خوان خدا است. خدا حتی برای مشرک هم روضه خوانده است. مشرکین دخترانشان را زنده بگور می‎کردند‌ «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثی»‌ (نحل/ 58) زمانی که به آن‌ها می‎گفتند همسرت دختر زائیده «ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا» از غصه صورتشان سیاه می‎شد. «أَ یُمْسِکُهُ عَلی‌ هُونٍ» آیا این خفت و خاری را تحمل کنم «أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ» یا این دختر را در زیر خاک کنم؟ «وَ إِذَا المَوءؤدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»(تکویر/ 9) خدا برای دختر مشرک روضه خوانده،. این دختر فرزند یک نفر بت پرست بوده است اما مظلوم است. باید به نفع مظلوم فریاد زد حتی اگر مظلوم کافر باشد.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) و یارانشان در سفری بودند که فردی را می‎بینند که به آن‎ها اشاره می‎کند. امام فرمود ببینید چه مشکلی دارد‌. رفتند و برگشتند امام پرسید چه می‎گفت؟ گفتند تشنه بود. امام پرسید آیا به او آب دادید؟ گفتند: خیر، زیرا یهودی بود. امام فرمود: یهودی باشد مگر نباید به او آب داد. تمام کلمات ناس در قرآن یعنی بین الملل، یاایها ناس یعنی ای بین الملل، ای دنیایی بشریت. ناس یعنی نگاه باید بین المللی باشد یعنی اگر به یهودی هم قول دادیم باید به آن عمل کنیم و رد امانت ولو خنجر شمر باشد واجب است.

مفسر قرآن کریم افزود: البته خدا برای مومنین هم روضه خوانده است. خداوند در سوره بروج می‎فرماید «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»(بروج/ 4) مرگ بر اصحاب اخدود که این افراد کفاری بودند که مومنین را در دره‎ای ریختند و زنده زنده سوزاندند. یعنی خدا هم برای مومنی که زنده زنده سوخت و هم کافری که زنده به گور شده است روضه خوانده است. یعنی دفاع از حق مظلوم مومن و کافر، بچه و بزرگ و پیر و جوان ندارد.

حجت الاسلام و المسلیمن قرائتی تاکید کرد: ظلم واذیت و آزار نسبت به هیچ فرد و گروهی تفاوت ندارد. در قوانین اسلام حتی حقوق حیوانات هم دیده شده است. در اسلام حتی نهی شده است که کسی اسبش را در راه مکه خسته کند. به مسوول زکات دستور می‎دهد در هنگام گرفتن زکات بار را به طور مساوی میان شترها تقسیم کند و به طور مساوی سوار آن‎ها شود.

وی در پایان بیان کرد: امروز که امام حسین(ع) وارد کربلا شد اول دستور داد تا زمین‎های کربلا را بخرند تا در زمین مردم ورود پیدا نکرده باشد. همچنین به یارانش گفت هرکس بدهکار است برگردد و بدهی‎اش را پس بدهد. کربلا ورود و خروجش برای ما درس اسلام است و باید یاد آن زنده بماند.

نظرات (0) کلیک ها: 78

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

خبرگزاری«حوزه»/ با توجه به مباحث و مشکلات اخیر اقتصادی در جامعه مطالبی با عنوان« منبر سنگر حسینی در کارزار اقتصادی» با موضوع  منبر«جنگ اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی» در چند شماره تقدیم مخاطبان ارجمند می گردد.

 

 

امام حسین (ع) کنار قبر پیامبر(ص) آمد در حالی که غمگین و اندوهناک بود تا از ستم ستمکاران نزد آن حضرت شکایت بَرَد و فرمود: خداوندا! این قبر پیامبرت محمد است و من فرزند دختر محمد، ماجراهایی برایم پیش آمده که تو می‌دانی. خداوندا! من معروف را دوست می‌دارم و از منکر، بیزارم،‌ ای دارنده شکوه و عظمت، به حق این قبر و هر کسی که در آن است از تو می‌خواهم برای من آنچه را موجب رضایت تو و پیامبرت است، انتخاب فرمایی.

نقل کرده‌اند: امام حسین فردای رسیدن خبر مرگ معاویه به مدینه، از منزل بیرون آمد تا از اخبار تازه باخبر شود که با مروان تنها برخورد کرد. مروان گفت: ‌ای اباعبدالله! من خیرخواه تو هستم. سخن مرا بپذیر که به نفع توست. امام فرمود: سخن تو چیست؟ بگو می‌شنوم. مروان گفت: من به تو امر می‌کنم که با امیرالمؤمنین یزید، بیعت کنی که این کار به صلاح دین و دنیای توست. امام فرمود: انالله وانا الیه راجعون. هنگامی که مردم به حاکمی مثل یزید مبتلا شوند، - باید فاتحه اسلام را خواند. وای بر تو! آیا می‌گویی با یزید بیعت کنم؛ در حالی که او مردی فاسق است؟! سخن بسیار بیجایی گفتی؛

امام  (ع)  در روز عاشورا خطبه ای خواندند که بخشی از آن چون خطاب به اصحاب خاص خود است، بسیار با اهمیت است. البته برای تاریخ و بقیه مردم هم مفید است؛ چون هم درد دل است و هم کشف اسرار و هم اصل مطلب است. حضرت فرمود:

«ألَا وإنّ الدَعِيَّ ابنَ الدَعِيِّ قدْ رَكَزَ بينَ اثنَتَينِ: بينَ السِّلَّةِ والذِّلَّةِ، وهيهاتَ منّا الذِّلَّةُ، يأبَى اللهُ لَنَا ذلكَ ورَسُولُهُ والمؤمِنونَ، وحُجورٌ طابَتْ وطَهُرتْ، وأُنُوفٌ حَمِيَّةٌ ونُفُوسٌ أبِيَّةٌ مِنْ أنْ نؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ على مصارِعِ الكِرَامِ»[1]. آگاه باشید! این ناپاک زاده، زنا زاده پسر زنازاده، مرا بین جنگ و ذلت مخیر کرده و به راستی چقدر ذلت از ما دور است. خدا، پیامبرش، مؤمنان، دامن های پاکِ [مادران]، غیرتمند مردان و سرافرازان ـ که کشته شدن در قتلگاه جوانمردان را بر اطاعت از فرومایگان بر می گزینند ـ ذلت پذیری و زبونی را بر ما نمی پسندند.

امام حسین ـ (ع) ـ را این ناپاک زاده بین شمشیر ـ که نتیجه آن کشته شدن است ـ و بین اسیری و تسلیم ـ که نتیجه آن خواری است، مخیر کرده است. به معنای امروزی بین جنگ و صلح و تنها دو راه پیش پای او گذاشته است.

لذا امام (ع) برای تحقق این استقلال بسیارتلاش کرد. و اگر بخواهد این استقلال تحقق پیدا کند نیازمند به اقتدار است تا دشمن نتواند به راحتی ضربه بزند و امام (ع) به خوبی می دانست که قرار است در کربلا چه اتفاقی بیافتد به همین خاطر  از ابتدای حرکت خود از مدینه با تاسّی به آیه شریفه: «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ»[2] برای کسب اقتدار درصدد تامین عِده و عُده شد. لذا بوسیله نامه و یا  ملاقات هایی از همان زمان آغاز حرکت خود درصدد تامین قوا شد و عِده و نیروی انسانی مناسب را تدارک دید و با همراه کردن ماهرترین و قویترین رزمندگان، تعداد همراهان خود را از مکه تا کربلا با خطبه ها و دعوت علما به تشویق مردم برای جهاد و یارگیری افراد خاص افزایش داد. و همچنین امام (ع) برای کسب اقتدار و قدرت خود در مقابل دشمن در کربلا انجام داد، چیدن آرایش نظامی قوی بود که حتی با وجود حدود 100 رزمنده، در مقابل لشکر عظیم کوفی، باز هم دشمن توان مقابله با یاران حضرت را نداشت  با جنگ تن به تن حریف نمی شد بلکه به صورت ناجوانمردانه با حمله دست جمعی یا تیرباران و ... یاران امام (ع) حتی نوجوانان را به شهادت می رساند.

در آیات و روایات تاکید زیادی بر اهمیت استقلال اقتصادی جامعه اسلامی و حفظ عزت مسلمانان در روابط سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي تاکید شده است. شخصیت هر کس در گرو استقلال و عزت اوست، از این رو خداوند متعال اجازه نداده است که هیچ مؤمنی تن به ذلت دهد . امام صادق (ع) فرمود: «ان الله فوّض الی المؤمن اموره کلها ولم یفوض الیه ان یکون ذلیلا . اما تسمع الله یقول: «ولله العزة ولرسوله وللمؤمنین ولکن المنافقین لا یعلمون»،«فالمؤمن یکون عزیزا ولایکون ذلیلا» خداوند تمام امور مؤمن را به خود او واگذار نموده، ولی به او واگذار نکرده است که ذلیل باشد . آیا سخن خدا را نشنیده ای که می فرماید: «عزت از آن خدا و رسول او و مؤمنان است ولی منافقان نمی دانند» ؟ پس مؤمن همیشه عزیز است و ذلیل نمی باشد یس بن اشعث از امام حسین (ع) خواست که با یزید بیعت کند . حضرت فرمود: «لا والله لا اعطیکم بیدی اعطاء الذلیل ولا افر فرار العبید» به خدا سوگند، چون ذلیلان به شما دست ذلت نمی دهم، و مانند بردگان فرار نمی کنم.

در احوالات امام (ره) نوشته اند وقتی که به عنوان نماینده ایه الله بروجردی به دربار شاه رفتند.

هر ماشینی که می خواست وارد دربار شود رنگ آن باید مشکی می بود و حتما یک سرنشین می داشت او باید دم در ورودی از ماشین پیاده می شد و کلاهش را بر می داشت، لباس ملاقات می پوشید و وقتی وارد اتاق می شد می ایستاد تا اجازه نشستن بیابد. حتی وضع طوری بود که چند ساعت قبل به فرد آداب ملاقات را یاد می دادند.

اما حضرت امام سوار ماشین سفید رنگی شد و به درب کاخ که رسید گفت: «روح الله از طرف آیت الله العظمی بروجردی
نگهبان گفت: «باید از ماشین پیاده شوید». امام گفت: «پس بر می گردم».
نگهبان هم بالاجبار درب را باز کرد. و ماشین تا دم در کاخ رفت.
با همان وضعیت و بدون تغییر لباس داخل شدند و روی صندلی شاه نشستند! شاه که وارد شد صندلی نبود و مجبور شد بایستد تا صندلی بیاورند.
به شاه گفت: «آیت الله بروجردی فرمودند که قاتلین بهائیان ابرقو باید آزاد شوند.»
شاه گفت: «شاه مشروطه چنین کاری از دستش بر نمی آید». دوباره پیام آیت الله را تکرار کرده بلند می شوند و می روند.
هیبت امام شاه را گرفته بود و همان روز فرمان آزادی قاتلان بهائیان صادر شد.

این عزتی که امام برای انقلاب به ارمغان آوردند، نتیجه شجاعت بود.
بدون شجاعت مگر کسی می تواند در اعلامیه خود بگوید: «من سینه خودم را برای آماج گلوله ها اماده کرده ام، اگر استقلال و اقتدار در انسان و از آن بالاتر در جامعه حفظ نشود شاهد لگد مال شدن ان جامعه خواهیم بود کشوری مانند عربستان که داعیه ام القراءاسلام را دارد به جایی رسیده که به چشم یک گاو شیر ده نگاه میشود مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند: این افتخاری نیست برای یک کشور مسلمان که رئیس‌جمهور آمریکا علناً بگوید «ما نگاه میکنیم به گاو شیرده»! به اینها به چشم گاو شیرده نگاه میکند؛ این افتخار است؟ در همین تبلیغاتِ انتخاباتیِ اخیر در سال گذشته، همین رئیس‌جمهور کنونی آمریکا این حرف را گفت؛ گفت ما به سعودی‌ها به چشم گاو شیرده نگاه میکنیم! ذلّت از این بیشتر؟ برای یک دولت، برای یک ملّت، ذلّت از این بالاتر؟ پولش را بگیرند، بعد به‌عنوان گاو شیرده او را خطاب بکنند، به او توهین بکنند؛ ذلّت یک کشور و یک دولت بیش از این نمیشود؛ اسلام با این ذلّتها مخالف است. «وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ»؛(۱) اگر مؤمن باشند، باید عزیز باشند؛ این ذلیل بودن نشانه‌ی این است که اینها ایمان ندارند، مؤمن نیستند، دروغ میگویند، همچنان‌که اربابانشان دروغ می گویند.

در مقابل" حفظ استقلال و اقتدار باعث سربلندی و وقار می شود که انسان در مقابل کسی سر خم نمی کند، در جنگی که میان لشکر اسلام و روم صورت گرفت عبداللّه بن حذافه که از یاران و فرماندهان دلاور پیامبر (ص) بود به همراه گروهی دیگر اسیر شدند و آن‌ها را به نزد قیصر روم بردند.
قیصر روم به او گفت: آئین مسیحیت را بپذیر وگرنه تو را در دیگ جوشان می‌اندازم.
عبداللَّه گفت: مسیحی نمی‌شوم.
قیصر دستور داد دیگی آوردند و بر آتش گذاردند و در آن روغن زیتون ریختند تا به جوش آمد آن‌گاه به یکی از مسلمانان اسیر گفت: مسیحیت را بپذیر! او که از پیشنهاد قیصر سرباز زد دستور داد وی را در آن دیگ انداختند و گوشت از استخوان‌های او جدا شد.
آن‌گاه به عبداللَّه گفت: مسیحی شو وگرنه تو را هم در دیگ خواهم انداخت.

او هم پیشنهاد قیصر را نپذیرفت و دستور داد وی را در دیگ اندازند. عبداللَّه در این هنگام شروع به گریه گفتند: او گریه و بی‌تابی می‌کند. قیصر گفت: او را برگردانید. وقتی او را برگرداندند گفت: من از این‌که در دیگ می‌افتم گریه نمی‌کنم بلکه به‌خاطر این می‌گریم که چرا به اندازه موهای بدنم جان ندارم که در راه خدا فدا کنم!
قیصر از این سخن در شگفتی فرو رفت و علاقمند شد او را آزاد کند. سپس به عبداللَّه فرمانده رزمندگان گفت: سر مرا ببوس تا تو را آزاد کنم.
عبداللَّه گفت: نمی‌بوسم.
قیصر گفت: مسیحی شو تا دخترم را به عقد تو در آورم و حکومتم را با تو تقسیم نمایم.
عبداللَّه نپذیرفت.
قیصر گفت: سر مرا ببوس تا تو و هشتاد نفر از مسلمانان اسیر را آزاد کنم عبداللَّه که دید آزادی مسلمانان در کار است پیشنهاد سلطان را پذیرفت و با هشتاد نفر از مسلمانان آزاد شد.

دو رکن اساسی اقتدار، ایمان و اعتماد به نفس (روحیه ما می توانیم) افراد است. این دو در امام حسین (ع) و یاران ایشان  موج می زد و حتی یاران نوجوان امام (ع) با رجزهای حماسی سلحشورانه در مقابل دشمن مبارزه می کردند. البته شاید امام  (ع) در ظاهر نتوانست به هدفش برسد، وخود و یارانش به شهادت رسیدند، و آن جنایات سنگین تاریخ بشریت در کربلا اتفاق افتاد. ولی امام  (ع) در واقع با اقتدار و ایستادگی دشمن را خوار و ذلیل کرد. و امروزه ایران اسلامی ما با وجود تمامی مشکلات و تحریم ها و تهدیدها و دشمنی ها به لطف و عنایت خداوند متعال و عنایت اهل بیت (ع) و به برکت الگو گیری از مکتب امام حسین  (ع)  و عمل نکردن به رفتار مردم کوفه، در شرایط کربلا نیستیم، ما مجبور به کشته شدن و یا تسلیم در مقابل دشمن نیستیم. بلکه به قول فرمایش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله ما در شرایط جنگ بدر و خیبر هستیم. و با این اظهارات، ضمن یک مقایسه کاملاً صحیح موقعیت امروزی جمهوری اسلامی در مقابل استکبار جهانی به سرکردگی امریکا با موقعیت حکومت اسلامی رسول خدا (ص) در برابر استکبار قریش در جنگ بدر و یهودیان خیبر مشخص می شود.کفار قریش در جنگ بدر با تعداد بین 950 نفر تا 1000 نفر با700 شتر[3]و400 اسب[4] و 600 نفر زره‌پوش بودند[5] که روزى يك نفر سپاه آنها را طعام مى‌ داد. و روزانه 9 يا 10 شتر مى‌ كشتند. طعام‌دهندگان هم 12 نفر بودند در مقابل سپاه مسلمانان که 313 نفر با 70 شتر كه هر 2يا 3 نفر به ترتيب بر يك شتر سوار مى ‌شدند. و داشتن یک اسب که به اجماع مورّخان، اسب مقداد بود. [6]و داشتن 6 سپر و 8 شمشير .[7] مقتدرانه شکست سنگینی بر کفار قریش وارد کردند این مقایسه تصریح قاطعی است بر اینکه اگر سردمداران وحشی و عنان‌گسیخته امریکا و رژیم صهیونیستی بخواهند جنگی را به اتکای برتری ظاهری امکانات و تسلیحات خود به ایران اسلامی تحمیل کنند، نتیجه آن به حول و قوه الهی چیزی جز پیروزی بزرگ و مبهوت‌کننده جمهوری اسلامی و شکست و خفت امریکای جهانخوار و نابودی رژیم صهیونیستی نخواهد بود. و همچنین در جنگ خیبر که رسول اکرم(ص)پس از چند اقدام به منظور خنثی‌سازی توطئه‌های یهود در خیبر از جمله اعزام سریع امیرمؤمنان  (ع)  با گروهی از رزمندگان اسلام به فدک برای ممانعت از یاری رساندن یهود آن منطقه به یهود خیبر بر ضد کیان اسلامی، چون خطر یهود را جدی دید و دریافت خیبریان در صورت فراهم شدن شرایط قطعاً به دارالاسلام یورش خواهند آورد،‌ پیش‌دستی کرد و با یک لشکرکشی برق‌آسا و غافلگیرانه چنان به سوی خیبر شتافت که دشمن و عوامل اطلاعاتی و خبرگیری آن تا محاصره قلعه‌های یهود توسط سپاه اسلام، از تحرکات نظامی آن حضرت آگاه نشدند. چون رسول خدا (ص) با پیشدستی و غافلگیری به سوی دشمن در خیبر شتافت، یهودیان مقهور اقتدار اسلام شدند و پس از سقوط پی‌درپی قلعه‌های آنان، آخرین و مستحکم‌ترین قلعه نیز با دلاوری‌های بی‌مانند حیدر کرّار امیرمؤمنان «علیه الصلاة و السلام» فتح شد و بدین ترتیب حاکمیت یهود در جزیرة‌العرب برای همیشه از میان رفت.[8] و این اشاره قاطع و معنی‌دار ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) به قرار داشتن نظام جمهوری اسلامی در موقعیت خیبر نیز پاسخ به تهدیدات رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی است. که اخیراً، سران سفاک رژیم صهیونیستی بارها جمهوری اسلامی ایران را تهدید به حمله نظامی کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب  در مقابله این رژیم پلید با نظام مقدس جمهوری اسلامی، موقعیت خیبر را ترسیم می‌کنند که طی آن با اقدام سریع و پیشدستانه رسول خدا(ص)نه تنها تهدیدات یهود برای همیشه از میان رفت، بلکه حاکمیت یهود در منطقه بکلی مضمحل شد و آنان تحت سیطره کامل اسلام درآمدند.

ولی امر مسلمین، با این مقایسه به دشمن پلید اخطار دادند چنانچه توطئه‌چینی‌ها و تهدیدات بخواهد خطری متوجه جمهوری اسلامی کند، واکنش نظام مقدس ما چنان سریع و کوبنده و کارساز خواهد بود که قدرت هرگونه عملی را از رژیم صهیونیستی سلب خواهد کرد و در آن صورت نام این رژیم از جغرافیای سیاسی جهان حذف خواهد شد. ان شاء الله.

در آیه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» به لزوم قدرتمند شدن جامعه اسلامی اشاره شده است.

كلمه «قوّه» نه تنها وسائل جنگي و سلاح‌هاي مدرن هر عصري را در بر مي‌گيرد؛ بلكه تمام نيروها و قدرتهايي را كه به نوعي از انواع، در پيروزي بر دشمن اثر دارد را شامل مي‌شود مقام معظم رهبری، با اشاره به این آیه می فرمایند: «قوه فقط تفنگ و سلاح و مانند اینها نیست؛ قوه اعم است از قوه مادی و معنوی، از قوه اقتصادی و نظامی » در شرایطی که کشور اسلامی درگیر جنگ اقتصادی است، حمایت از کالای وطنی، یکی از مصادیق کمک به افزایش قوت و اقتدار اقتصادی جامعه اسلامی است.

امام خمینی (ره) در مورد اهمیت خودکفایی که یکی از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی است فرموده اند:

آمريکا که دشــمن ماســت، ما اگر محتاج به او باشيم براي ما سرشکستگي است. کاري بکنيد که خودکفا بشويد و خودتان از اين زمين خدا و از اين آب خدا ارزاق خودتان را بيرون بياوريد.[9]

در بیانات مقام معظم رهبری برای مصرف کالای ایرانی، دلایلی از جمله موارد زیر بیان شده است:

١- ايجاد استقلال اقتصادي و سياسي

٢- ايجاد کار و اشتغال

٣- افزايش ابتکارات

٤- افزايش ثروت ملي

٥- کاهش تورم

٦- کنترل نقدينگي

3-حمایت از کالای ایرانی به عنوان ضرورت دینی

الف: ضرورت امنیت و اقتدار اقتصادی

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که ما می خواهیم باعث اقتدار کشورمان شویم اما آیا واقعا با خرید کالاهای مونتاژ کشورمان را مقتدر نموده ایم؟ مگر کالای ایرانی هم داریم؟ کالاهای داخلی غالبا مونتاژ و بالاخص چینی هستند و با مصرف این کالاها هیچ اقتداری برای کشور ایجاد نمی شود بلکه تولید کننده را تنبل نموده ایم و این باعث تضعیف کشور است تا اقتدار.

سوال دیگه ای که ممکن است برای شما پیش بیاد شاید این باشه که کالاهای ایرانی که داخلی نیستند؟  به طور نمونه، عنوان می‌شود که محصولات شرکت GLX به کشور چین تعلق دارد و بخش زیادی از قطعات استفاده شده در ساخت گوشی‌های این شرکت، چینی است.

این اشکال از چند جهت وارد نیست. اول:امروز انجام تمامی مراحل تولید یک کالا در یک کشور متداول نیست. دوم، توان اشتغال‌زایی صنایع مونتاژ را نباید نادیده گرفت. سوم، ایرانی بودن کالاها درجه‌بندی دارد. چهارم، اطلاعات مطرح شده در مورد میزان داخلی سازی کالاهای ایرانی ناقص است.

ب) متداول‌نبودن ساخت تمامی اجزای یک کالا در یک کشور

امروزه در دنیا کمتر کالایی می‌توان یافت که صفر تا صد درصد آن کالا در داخل مرزهای یک کشور تولید شده باشد. این تصور که یک کالا باید تماما در ایران و توسط ایرانی‌ها تولید شود تا تولید ملی شمرده شود، تصوری اشتباه است. کشورها ممکن است قطعاتی از کالای تولیدی خودشان را از سایر کشورها وارد ‌کنند. کشور ما هم از این امر مستثنا نیست. بسیاری از کشورها در مراحل توسعه و پیشرفت ابتدا اقدام به مونتاژ محصولات تولیدی سایر کشورها می‌کنند؛ در ادامه روند داخلی‌سازی کالا را آغاز کرده و سعی می‌کنند تا ارزش افزوده محصول تولیدی را افزایش دهند. این رویه در بسیاری از تولیدات صنعتی همانند خودرو، گوشی تلفن همراه و مانند آن صادق است.

وقتي از حمايت از كالاي ايراني سخن به ميان مي‌آيد، بايد پرسيد كه هدف از اين اقدام چيست. براي حمايت از كالاي ايراني حداقل چهار هدف اشتغال‌زايي، كمك به رشد اقتصادي، تأمين خودكفايي و تقويت عزت ملي ذكر مي‌شود. هرچند كل اين اهداف در كالاهاي مونتاژي تأمين نمي‌شود، ولي تأثير آنها بر اشتغال و رشد اقتصادي را نمي‌توان ناديده گرفت. مشخص است حمایت حداکثری باید به کالایی تعلق بگیرد كه همه اهداف چهارگانه مورد اشاره را تامین کند.

ج) توان اشتغال‌زایی صنایع مونتاژ

صنایع مونتاژ هرچند ایده‌آل نیستند؛ ولی می‌توانند در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور به اقتصاد کشور کمک کنند. این صنایع حداقل باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران ایرانی می‌شوند. به طور نمونه، جی‌ال‌ایکس به عنوان نخستین تولیدکننده تلفن همراه کشور که در سال 1386 و در اوج تحریم‌های ظالمانه علیه ایران توانست به رقابت با برندهای خارجی بپردازد، ایجاد شغل برای 5000 جوان ایرانی را برنامه‌ریزی کرده است. این شرکت پس از ده سال فعالیت، موفق به اشتغال‌زایی مستقیم برای 2000 نفر شده ‌است. این شرکت در شرایط کنونی با 10 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، و در صورت حمایت مردم و دولت شاهد افزایش ظرفیت فعالیت و به دنبال آن افزایش ظرفیت اشتغال و بهبود کیفیت محصولات تولیدی آن خواهیم بود.

د) درجه‌بندی داشتن کالای ایرانی

همان‌گونه كه در مباحث قبل گفته شد، ايراني بودن يك كالا امري تشكيكي است. يك كالا مي‌تواند صد درصد ايراني باشد و مي‌تواند درصد كمي از آن ايراني باشد. مشخص است که كالاهاي صد درصد ايراني كه تمامي ارزش افزوده آن به كشورمان مي‌رسد در اولويت اول حمايت هستند. در مرحله بعدی کالاهایی قرار می‌گیرند که درصد داخلی‌سازی بیشتری دارند.

 

خبرگزاری«حوزه»/ با توجه به مباحث و مشکلات اخیر اقتصادی در جامعه مطالبی با عنوان« منبر سنگر حسینی در کارزار اقتصادی» با موضوع  منبر«جنگ اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی» در چند شماره تقدیم مخاطبان ارجمند می گردد.

امام حسین (ع) کنار قبر پیامبر(ص) آمد در حالی که غمگین و اندوهناک بود تا از ستم ستمکاران نزد آن حضرت شکایت بَرَد و فرمود: خداوندا! این قبر پیامبرت محمد است و من فرزند دختر محمد، ماجراهایی برایم پیش آمده که تو می‌دانی. خداوندا! من معروف را دوست می‌دارم و از منکر، بیزارم،‌ ای دارنده شکوه و عظمت، به حق این قبر و هر کسی که در آن است از تو می‌خواهم برای من آنچه را موجب رضایت تو و پیامبرت است، انتخاب فرمایی.

نقل کرده‌اند: امام حسین فردای رسیدن خبر مرگ معاویه به مدینه، از منزل بیرون آمد تا از اخبار تازه باخبر شود که با مروان تنها برخورد کرد. مروان گفت: ‌ای اباعبدالله! من خیرخواه تو هستم. سخن مرا بپذیر که به نفع توست. امام فرمود: سخن تو چیست؟ بگو می‌شنوم. مروان گفت: من به تو امر می‌کنم که با امیرالمؤمنین یزید، بیعت کنی که این کار به صلاح دین و دنیای توست. امام فرمود: انالله وانا الیه راجعون. هنگامی که مردم به حاکمی مثل یزید مبتلا شوند، - باید فاتحه اسلام را خواند. وای بر تو! آیا می‌گویی با یزید بیعت کنم؛ در حالی که او مردی فاسق است؟! سخن بسیار بیجایی گفتی؛

امام  (ع)  در روز عاشورا خطبه ای خواندند که بخشی از آن چون خطاب به اصحاب خاص خود است، بسیار با اهمیت است. البته برای تاریخ و بقیه مردم هم مفید است؛ چون هم درد دل است و هم کشف اسرار و هم اصل مطلب است. حضرت فرمود:

«ألَا وإنّ الدَعِيَّ ابنَ الدَعِيِّ قدْ رَكَزَ بينَ اثنَتَينِ: بينَ السِّلَّةِ والذِّلَّةِ، وهيهاتَ منّا الذِّلَّةُ، يأبَى اللهُ لَنَا ذلكَ ورَسُولُهُ والمؤمِنونَ، وحُجورٌ طابَتْ وطَهُرتْ، وأُنُوفٌ حَمِيَّةٌ ونُفُوسٌ أبِيَّةٌ مِنْ أنْ نؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ على مصارِعِ الكِرَامِ»[1]. آگاه باشید! این ناپاک زاده، زنا زاده پسر زنازاده، مرا بین جنگ و ذلت مخیر کرده و به راستی چقدر ذلت از ما دور است. خدا، پیامبرش، مؤمنان، دامن های پاکِ [مادران]، غیرتمند مردان و سرافرازان ـ که کشته شدن در قتلگاه جوانمردان را بر اطاعت از فرومایگان بر می گزینند ـ ذلت پذیری و زبونی را بر ما نمی پسندند.

امام حسین ـ (ع) ـ را این ناپاک زاده بین شمشیر ـ که نتیجه آن کشته شدن است ـ و بین اسیری و تسلیم ـ که نتیجه آن خواری است، مخیر کرده است. به معنای امروزی بین جنگ و صلح و تنها دو راه پیش پای او گذاشته است.

لذا امام (ع) برای تحقق این استقلال بسیارتلاش کرد. و اگر بخواهد این استقلال تحقق پیدا کند نیازمند به اقتدار است تا دشمن نتواند به راحتی ضربه بزند و امام (ع) به خوبی می دانست که قرار است در کربلا چه اتفاقی بیافتد به همین خاطر  از ابتدای حرکت خود از مدینه با تاسّی به آیه شریفه: «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ»[2] برای کسب اقتدار درصدد تامین عِده و عُده شد. لذا بوسیله نامه و یا  ملاقات هایی از همان زمان آغاز حرکت خود درصدد تامین قوا شد و عِده و نیروی انسانی مناسب را تدارک دید و با همراه کردن ماهرترین و قویترین رزمندگان، تعداد همراهان خود را از مکه تا کربلا با خطبه ها و دعوت علما به تشویق مردم برای جهاد و یارگیری افراد خاص افزایش داد. و همچنین امام (ع) برای کسب اقتدار و قدرت خود در مقابل دشمن در کربلا انجام داد، چیدن آرایش نظامی قوی بود که حتی با وجود حدود 100 رزمنده، در مقابل لشکر عظیم کوفی، باز هم دشمن توان مقابله با یاران حضرت را نداشت  با جنگ تن به تن حریف نمی شد بلکه به صورت ناجوانمردانه با حمله دست جمعی یا تیرباران و ... یاران امام (ع) حتی نوجوانان را به شهادت می رساند.

در آیات و روایات تاکید زیادی بر اهمیت استقلال اقتصادی جامعه اسلامی و حفظ عزت مسلمانان در روابط سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي تاکید شده است. شخصیت هر کس در گرو استقلال و عزت اوست، از این رو خداوند متعال اجازه نداده است که هیچ مؤمنی تن به ذلت دهد . امام صادق (ع) فرمود: «ان الله فوّض الی المؤمن اموره کلها ولم یفوض الیه ان یکون ذلیلا . اما تسمع الله یقول: «ولله العزة ولرسوله وللمؤمنین ولکن المنافقین لا یعلمون»،«فالمؤمن یکون عزیزا ولایکون ذلیلا» خداوند تمام امور مؤمن را به خود او واگذار نموده، ولی به او واگذار نکرده است که ذلیل باشد . آیا سخن خدا را نشنیده ای که می فرماید: «عزت از آن خدا و رسول او و مؤمنان است ولی منافقان نمی دانند» ؟ پس مؤمن همیشه عزیز است و ذلیل نمی باشد یس بن اشعث از امام حسین (ع) خواست که با یزید بیعت کند . حضرت فرمود: «لا والله لا اعطیکم بیدی اعطاء الذلیل ولا افر فرار العبید» به خدا سوگند، چون ذلیلان به شما دست ذلت نمی دهم، و مانند بردگان فرار نمی کنم.

در احوالات امام (ره) نوشته اند وقتی که به عنوان نماینده ایه الله بروجردی به دربار شاه رفتند.

هر ماشینی که می خواست وارد دربار شود رنگ آن باید مشکی می بود و حتما یک سرنشین می داشت او باید دم در ورودی از ماشین پیاده می شد و کلاهش را بر می داشت، لباس ملاقات می پوشید و وقتی وارد اتاق می شد می ایستاد تا اجازه نشستن بیابد. حتی وضع طوری بود که چند ساعت قبل به فرد آداب ملاقات را یاد می دادند.

اما حضرت امام سوار ماشین سفید رنگی شد و به درب کاخ که رسید گفت: «روح الله از طرف آیت الله العظمی بروجردی
نگهبان گفت: «باید از ماشین پیاده شوید». امام گفت: «پس بر می گردم».
نگهبان هم بالاجبار درب را باز کرد. و ماشین تا دم در کاخ رفت.
با همان وضعیت و بدون تغییر لباس داخل شدند و روی صندلی شاه نشستند! شاه که وارد شد صندلی نبود و مجبور شد بایستد تا صندلی بیاورند.
به شاه گفت: «آیت الله بروجردی فرمودند که قاتلین بهائیان ابرقو باید آزاد شوند.»
شاه گفت: «شاه مشروطه چنین کاری از دستش بر نمی آید». دوباره پیام آیت الله را تکرار کرده بلند می شوند و می روند.
هیبت امام شاه را گرفته بود و همان روز فرمان آزادی قاتلان بهائیان صادر شد.

این عزتی که امام برای انقلاب به ارمغان آوردند، نتیجه شجاعت بود.
بدون شجاعت مگر کسی می تواند در اعلامیه خود بگوید: «من سینه خودم را برای آماج گلوله ها اماده کرده ام، اگر استقلال و اقتدار در انسان و از آن بالاتر در جامعه حفظ نشود شاهد لگد مال شدن ان جامعه خواهیم بود کشوری مانند عربستان که داعیه ام القراءاسلام را دارد به جایی رسیده که به چشم یک گاو شیر ده نگاه میشود مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند: این افتخاری نیست برای یک کشور مسلمان که رئیس‌جمهور آمریکا علناً بگوید «ما نگاه میکنیم به گاو شیرده»! به اینها به چشم گاو شیرده نگاه میکند؛ این افتخار است؟ در همین تبلیغاتِ انتخاباتیِ اخیر در سال گذشته، همین رئیس‌جمهور کنونی آمریکا این حرف را گفت؛ گفت ما به سعودی‌ها به چشم گاو شیرده نگاه میکنیم! ذلّت از این بیشتر؟ برای یک دولت، برای یک ملّت، ذلّت از این بالاتر؟ پولش را بگیرند، بعد به‌عنوان گاو شیرده او را خطاب بکنند، به او توهین بکنند؛ ذلّت یک کشور و یک دولت بیش از این نمیشود؛ اسلام با این ذلّتها مخالف است. «وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ»؛(۱) اگر مؤمن باشند، باید عزیز باشند؛ این ذلیل بودن نشانه‌ی این است که اینها ایمان ندارند، مؤمن نیستند، دروغ میگویند، همچنان‌که اربابانشان دروغ می گویند.

در مقابل" حفظ استقلال و اقتدار باعث سربلندی و وقار می شود که انسان در مقابل کسی سر خم نمی کند، در جنگی که میان لشکر اسلام و روم صورت گرفت عبداللّه بن حذافه که از یاران و فرماندهان دلاور پیامبر (ص) بود به همراه گروهی دیگر اسیر شدند و آن‌ها را به نزد قیصر روم بردند.
قیصر روم به او گفت: آئین مسیحیت را بپذیر وگرنه تو را در دیگ جوشان می‌اندازم.
عبداللَّه گفت: مسیحی نمی‌شوم.
قیصر دستور داد دیگی آوردند و بر آتش گذاردند و در آن روغن زیتون ریختند تا به جوش آمد آن‌گاه به یکی از مسلمانان اسیر گفت: مسیحیت را بپذیر! او که از پیشنهاد قیصر سرباز زد دستور داد وی را در آن دیگ انداختند و گوشت از استخوان‌های او جدا شد.
آن‌گاه به عبداللَّه گفت: مسیحی شو وگرنه تو را هم در دیگ خواهم انداخت.

او هم پیشنهاد قیصر را نپذیرفت و دستور داد وی را در دیگ اندازند. عبداللَّه در این هنگام شروع به گریه گفتند: او گریه و بی‌تابی می‌کند. قیصر گفت: او را برگردانید. وقتی او را برگرداندند گفت: من از این‌که در دیگ می‌افتم گریه نمی‌کنم بلکه به‌خاطر این می‌گریم که چرا به اندازه موهای بدنم جان ندارم که در راه خدا فدا کنم!
قیصر از این سخن در شگفتی فرو رفت و علاقمند شد او را آزاد کند. سپس به عبداللَّه فرمانده رزمندگان گفت: سر مرا ببوس تا تو را آزاد کنم.
عبداللَّه گفت: نمی‌بوسم.
قیصر گفت: مسیحی شو تا دخترم را به عقد تو در آورم و حکومتم را با تو تقسیم نمایم.
عبداللَّه نپذیرفت.
قیصر گفت: سر مرا ببوس تا تو و هشتاد نفر از مسلمانان اسیر را آزاد کنم عبداللَّه که دید آزادی مسلمانان در کار است پیشنهاد سلطان را پذیرفت و با هشتاد نفر از مسلمانان آزاد شد.

دو رکن اساسی اقتدار، ایمان و اعتماد به نفس (روحیه ما می توانیم) افراد است. این دو در امام حسین (ع) و یاران ایشان  موج می زد و حتی یاران نوجوان امام (ع) با رجزهای حماسی سلحشورانه در مقابل دشمن مبارزه می کردند. البته شاید امام  (ع) در ظاهر نتوانست به هدفش برسد، وخود و یارانش به شهادت رسیدند، و آن جنایات سنگین تاریخ بشریت در کربلا اتفاق افتاد. ولی امام  (ع) در واقع با اقتدار و ایستادگی دشمن را خوار و ذلیل کرد. و امروزه ایران اسلامی ما با وجود تمامی مشکلات و تحریم ها و تهدیدها و دشمنی ها به لطف و عنایت خداوند متعال و عنایت اهل بیت (ع) و به برکت الگو گیری از مکتب امام حسین  (ع)  و عمل نکردن به رفتار مردم کوفه، در شرایط کربلا نیستیم، ما مجبور به کشته شدن و یا تسلیم در مقابل دشمن نیستیم. بلکه به قول فرمایش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله ما در شرایط جنگ بدر و خیبر هستیم. و با این اظهارات، ضمن یک مقایسه کاملاً صحیح موقعیت امروزی جمهوری اسلامی در مقابل استکبار جهانی به سرکردگی امریکا با موقعیت حکومت اسلامی رسول خدا (ص) در برابر استکبار قریش در جنگ بدر و یهودیان خیبر مشخص می شود.کفار قریش در جنگ بدر با تعداد بین 950 نفر تا 1000 نفر با700 شتر[3]و400 اسب[4] و 600 نفر زره‌پوش بودند[5] که روزى يك نفر سپاه آنها را طعام مى‌ داد. و روزانه 9 يا 10 شتر مى‌ كشتند. طعام‌دهندگان هم 12 نفر بودند در مقابل سپاه مسلمانان که 313 نفر با 70 شتر كه هر 2يا 3 نفر به ترتيب بر يك شتر سوار مى ‌شدند. و داشتن یک اسب که به اجماع مورّخان، اسب مقداد بود. [6]و داشتن 6 سپر و 8 شمشير .[7] مقتدرانه شکست سنگینی بر کفار قریش وارد کردند این مقایسه تصریح قاطعی است بر اینکه اگر سردمداران وحشی و عنان‌گسیخته امریکا و رژیم صهیونیستی بخواهند جنگی را به اتکای برتری ظاهری امکانات و تسلیحات خود به ایران اسلامی تحمیل کنند، نتیجه آن به حول و قوه الهی چیزی جز پیروزی بزرگ و مبهوت‌کننده جمهوری اسلامی و شکست و خفت امریکای جهانخوار و نابودی رژیم صهیونیستی نخواهد بود. و همچنین در جنگ خیبر که رسول اکرم(ص)پس از چند اقدام به منظور خنثی‌سازی توطئه‌های یهود در خیبر از جمله اعزام سریع امیرمؤمنان  (ع)  با گروهی از رزمندگان اسلام به فدک برای ممانعت از یاری رساندن یهود آن منطقه به یهود خیبر بر ضد کیان اسلامی، چون خطر یهود را جدی دید و دریافت خیبریان در صورت فراهم شدن شرایط قطعاً به دارالاسلام یورش خواهند آورد،‌ پیش‌دستی کرد و با یک لشکرکشی برق‌آسا و غافلگیرانه چنان به سوی خیبر شتافت که دشمن و عوامل اطلاعاتی و خبرگیری آن تا محاصره قلعه‌های یهود توسط سپاه اسلام، از تحرکات نظامی آن حضرت آگاه نشدند. چون رسول خدا (ص) با پیشدستی و غافلگیری به سوی دشمن در خیبر شتافت، یهودیان مقهور اقتدار اسلام شدند و پس از سقوط پی‌درپی قلعه‌های آنان، آخرین و مستحکم‌ترین قلعه نیز با دلاوری‌های بی‌مانند حیدر کرّار امیرمؤمنان «علیه الصلاة و السلام» فتح شد و بدین ترتیب حاکمیت یهود در جزیرة‌العرب برای همیشه از میان رفت.[8] و این اشاره قاطع و معنی‌دار ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) به قرار داشتن نظام جمهوری اسلامی در موقعیت خیبر نیز پاسخ به تهدیدات رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی است. که اخیراً، سران سفاک رژیم صهیونیستی بارها جمهوری اسلامی ایران را تهدید به حمله نظامی کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب  در مقابله این رژیم پلید با نظام مقدس جمهوری اسلامی، موقعیت خیبر را ترسیم می‌کنند که طی آن با اقدام سریع و پیشدستانه رسول خدا(ص)نه تنها تهدیدات یهود برای همیشه از میان رفت، بلکه حاکمیت یهود در منطقه بکلی مضمحل شد و آنان تحت سیطره کامل اسلام درآمدند.

ولی امر مسلمین، با این مقایسه به دشمن پلید اخطار دادند چنانچه توطئه‌چینی‌ها و تهدیدات بخواهد خطری متوجه جمهوری اسلامی کند، واکنش نظام مقدس ما چنان سریع و کوبنده و کارساز خواهد بود که قدرت هرگونه عملی را از رژیم صهیونیستی سلب خواهد کرد و در آن صورت نام این رژیم از جغرافیای سیاسی جهان حذف خواهد شد. ان شاء الله.

در آیه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» به لزوم قدرتمند شدن جامعه اسلامی اشاره شده است.

كلمه «قوّه» نه تنها وسائل جنگي و سلاح‌هاي مدرن هر عصري را در بر مي‌گيرد؛ بلكه تمام نيروها و قدرتهايي را كه به نوعي از انواع، در پيروزي بر دشمن اثر دارد را شامل مي‌شود مقام معظم رهبری، با اشاره به این آیه می فرمایند: «قوه فقط تفنگ و سلاح و مانند اینها نیست؛ قوه اعم است از قوه مادی و معنوی، از قوه اقتصادی و نظامی » در شرایطی که کشور اسلامی درگیر جنگ اقتصادی است، حمایت از کالای وطنی، یکی از مصادیق کمک به افزایش قوت و اقتدار اقتصادی جامعه اسلامی است.

امام خمینی (ره) در مورد اهمیت خودکفایی که یکی از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی است فرموده اند:

آمريکا که دشــمن ماســت، ما اگر محتاج به او باشيم براي ما سرشکستگي است. کاري بکنيد که خودکفا بشويد و خودتان از اين زمين خدا و از اين آب خدا ارزاق خودتان را بيرون بياوريد.[9]

در بیانات مقام معظم رهبری برای مصرف کالای ایرانی، دلایلی از جمله موارد زیر بیان شده است:

١- ايجاد استقلال اقتصادي و سياسي

٢- ايجاد کار و اشتغال

٣- افزايش ابتکارات

٤- افزايش ثروت ملي

٥- کاهش تورم

٦- کنترل نقدينگي

3-حمایت از کالای ایرانی به عنوان ضرورت دینی

الف: ضرورت امنیت و اقتدار اقتصادی

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که ما می خواهیم باعث اقتدار کشورمان شویم اما آیا واقعا با خرید کالاهای مونتاژ کشورمان را مقتدر نموده ایم؟ مگر کالای ایرانی هم داریم؟ کالاهای داخلی غالبا مونتاژ و بالاخص چینی هستند و با مصرف این کالاها هیچ اقتداری برای کشور ایجاد نمی شود بلکه تولید کننده را تنبل نموده ایم و این باعث تضعیف کشور است تا اقتدار.

سوال دیگه ای که ممکن است برای شما پیش بیاد شاید این باشه که کالاهای ایرانی که داخلی نیستند؟  به طور نمونه، عنوان می‌شود که محصولات شرکت GLX به کشور چین تعلق دارد و بخش زیادی از قطعات استفاده شده در ساخت گوشی‌های این شرکت، چینی است.

این اشکال از چند جهت وارد نیست. اول:امروز انجام تمامی مراحل تولید یک کالا در یک کشور متداول نیست. دوم، توان اشتغال‌زایی صنایع مونتاژ را نباید نادیده گرفت. سوم، ایرانی بودن کالاها درجه‌بندی دارد. چهارم، اطلاعات مطرح شده در مورد میزان داخلی سازی کالاهای ایرانی ناقص است.

ب) متداول‌نبودن ساخت تمامی اجزای یک کالا در یک کشور

امروزه در دنیا کمتر کالایی می‌توان یافت که صفر تا صد درصد آن کالا در داخل مرزهای یک کشور تولید شده باشد. این تصور که یک کالا باید تماما در ایران و توسط ایرانی‌ها تولید شود تا تولید ملی شمرده شود، تصوری اشتباه است. کشورها ممکن است قطعاتی از کالای تولیدی خودشان را از سایر کشورها وارد ‌کنند. کشور ما هم از این امر مستثنا نیست. بسیاری از کشورها در مراحل توسعه و پیشرفت ابتدا اقدام به مونتاژ محصولات تولیدی سایر کشورها می‌کنند؛ در ادامه روند داخلی‌سازی کالا را آغاز کرده و سعی می‌کنند تا ارزش افزوده محصول تولیدی را افزایش دهند. این رویه در بسیاری از تولیدات صنعتی همانند خودرو، گوشی تلفن همراه و مانند آن صادق است.

وقتي از حمايت از كالاي ايراني سخن به ميان مي‌آيد، بايد پرسيد كه هدف از اين اقدام چيست. براي حمايت از كالاي ايراني حداقل چهار هدف اشتغال‌زايي، كمك به رشد اقتصادي، تأمين خودكفايي و تقويت عزت ملي ذكر مي‌شود. هرچند كل اين اهداف در كالاهاي مونتاژي تأمين نمي‌شود، ولي تأثير آنها بر اشتغال و رشد اقتصادي را نمي‌توان ناديده گرفت. مشخص است حمایت حداکثری باید به کالایی تعلق بگیرد كه همه اهداف چهارگانه مورد اشاره را تامین کند.

ج) توان اشتغال‌زایی صنایع مونتاژ

صنایع مونتاژ هرچند ایده‌آل نیستند؛ ولی می‌توانند در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور به اقتصاد کشور کمک کنند. این صنایع حداقل باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران ایرانی می‌شوند. به طور نمونه، جی‌ال‌ایکس به عنوان نخستین تولیدکننده تلفن همراه کشور که در سال 1386 و در اوج تحریم‌های ظالمانه علیه ایران توانست به رقابت با برندهای خارجی بپردازد، ایجاد شغل برای 5000 جوان ایرانی را برنامه‌ریزی کرده است. این شرکت پس از ده سال فعالیت، موفق به اشتغال‌زایی مستقیم برای 2000 نفر شده ‌است. این شرکت در شرایط کنونی با 10 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، و در صورت حمایت مردم و دولت شاهد افزایش ظرفیت فعالیت و به دنبال آن افزایش ظرفیت اشتغال و بهبود کیفیت محصولات تولیدی آن خواهیم بود.

د) درجه‌بندی داشتن کالای ایرانی

همان‌گونه كه در مباحث قبل گفته شد، ايراني بودن يك كالا امري تشكيكي است. يك كالا مي‌تواند صد درصد ايراني باشد و مي‌تواند درصد كمي از آن ايراني باشد. مشخص است که كالاهاي صد درصد ايراني كه تمامي ارزش افزوده آن به كشورمان مي‌رسد در اولويت اول حمايت هستند. در مرحله بعدی کالاهایی قرار می‌گیرند که درصد داخلی‌سازی بیشتری دارند.

نظرات (0) کلیک ها: 52

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به گزارش خبرگزاری حوزه، چند روزی است که در بسیاری از مساجد و تکایا و نیز خیابان ها و معابر اصلی شهرها، نشانه های ماه عزای سید و سالار شهیدان هویدا شده است و آحاد مردم به خصوص مسئولان هیئت ها همچنین روحانیون مبلغ خود را آماده می کنند تا سهمی هر چند کوچک در این شورشی داشته باشند که در خلق عالم فراهم گشته است.

 

 

در آستانه دهه اول محرم و در حاشیه یکی از همایش هایی که به مناسبت ایام تبلیغی برای روحانیون مبلغ ترتیب داده شده بود، با تنی چند از روحانیون گفتگویی در خصوص مهم ترین وظایف مبلغان ماه عزای امام حسین(ع) داشته و نظرات آن ها را در این باره جویا شده ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

حجت الاسلام و المسلمین علی امجدیان ، از مبلغین پیشکسوت حوزه با بیان این که ماه محرم بهترین فرصت برای تعمیق بصیرت عاشورایی مردم و بیمه کردن آن ها در مقابل هجمه انبوه شبهات است، می گوید: با توجه به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در خصوص اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی، به نظر بنده مبلغان ماه محرم باید از این فرصت به خصوص دهه نخست آن نهایت استفاده را ببرند که البته در این خصوص هم باید بر روی غنابخشی به محتوای سخنرانی ها تاکید کرد و هم این که در روضه ها و ذکر مصیبت ها از بیان حقایق مربوط به سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) غافل نشد.

مولفه های کلیدی نهضت عاشورا را تبیین کنیم

وی می افزاید: در واقع آن چه از ما به عنوان یک روحانی مبلغ در ایام محرم انتظار می رود این که به سهم خود در برپاداشتن شعائر حسینی و تبیین مولفه های نهضت عاشورا بکوشیم و در ضمن به مقابله با بدعت ها و انحرافات در عزاداری ها اهتمام ویژه داشته باشیم.

حجت الاسلام مسعود حاج رضایی از طلاب جوان که بیش از پنج سال توفیق حضور به عنوان مبلغ در مناطق مختلف کشور را داشته ، معتقد است: در زمانه ای که به جهت فقر مادی و به خصوص فقر فرهنگی شاهد گسترش آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی هستیم مبلغین و مداحان و سخنرانان در ایامی چون محرم و صفر رسالت سنگینی در آگاهی بخشی به جامعه و فراهم سازی زمینه رفع یا کاهش معضلات و آسیب ها را دارند.

کمک به کاهش آسیب های اجتماعی به برکت سیدالشهدا(ع)

وی می افزاید: دستگاه عظیم سیدالشهدا(ع) و این پرچم و بیرق مقدس آن قدر ظرفیت دارد که می توان همه بشریت را به برکت نام و یاد امام حسین(ع) به سمت نور و سعادت هدایت کرد و واقعاً حیف است که ما با وجود چنین ظرفیت بی نظیری در دنیا، شاهد باشیم که جامعه ما دچار برخی مسایل و مشکلاتی است که به هیچ وجه زیبنده جامعه و مملکت شیعی نیست.
وی همچنین با بیان این که در شرایط حساس کنونی همه طلاب و فضلای حوزه و همه دغدغه مندان به انقلاب و نظام در زمینه کمک به کاهش آسیب های اجتماعی ، وظیفه دارند، می گوید: این یک واقعیت انکارناپذیر است که خدای متعال در سایه با اهل‌بیت (ع) بودن ، راه نجاتی برای انسان قرار داده که این فطری و ذاتی است و به خصوص هر کس که به امام حسین (ع) گره بخورد یقیناً قابل هدایت است و آسیب‌های اجتماعی نمی‌تواند بر او اثر سویی بگذارد.

پاسخ به شبهات ؛ وظیفه کلیدی مبلغان ماه محرم

حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله حسینی نیز که دهه محرم امسال در یکی از مساجد شهر زنجان به فعالیت تبلیغی می پردازد نیز با تاکید بر لزوم شناخت دقیق نهضت امام حسین(ع) و تبیین درست آن برای آحاد مردم ابراز می دارد: یک فرد روحاني و مبلغ بیش از سایریان بايد واقعه عاشورا را شناخته باشد و مطالعاتش راجع به این مساله کامل باشد تا بتواند هم ابعاد مرتبط با هدف و فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) را برای مخاطبان خود بیان کند و هم این که اگر افرادی در داخل هیئت و مسجد و یا بیرون از آن سوال و شبهه ای داشتند، جواب مقتضی را به آن ها بدهد.
وی ضمن گلایه از برخی منبری ها که گویا چندان اهل مطالعه و تعمیق در مسایل نیستند، می افزاید: به تعبیر مقام معظم رهبری، منابر و جلسات سخنرانی ما باید تلفیقی از منطق و عاطفه باشد چرا که در این صورت است که هم می توان شور حسینی ایجاد کرد و هم این که به تقویت شعور حسینی و زینبی در سطح جامعه به خصوص اهالی هیئت و مسجد و عزاداران اهتمام ورزید.
نوکری دستگاه امام حسین(ع) بالاترین افتخار است

این مبلغ پیشکسوت همچنین می گوید: ما باید بدانیم که تبلیغ در ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بالاترین افتخار برای ماست و لذا باید از این فرصت نوکری و خدمت گزاری به مکتب اهل بیت(ع) که در اختیار ما قرار گرفته نهایت استفاده را ببریم و این مهم در سایه مطالعه ، توجه به مباحث اخلاقی و نیز رعایت کامل شئون طلبگی امکان پذیر است.

احیای فریضه امر به معروف و لزوم مقابله با سکولاریسم در هیئات

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق طباطبایی که دهه اول محرم امسال به عنوان مبلغ در یکی از روستاهای استان یزد حاضر خواهد بود نیز با بیان این که احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از جمله اهداف مهم و اصلی قیام سیدالشهدا(ع) است، اظهار می دارد: هیئات حسینی و تشکل های دینی و مذهبی باید در خط مقدم احیای امر به معروف در جامعه باشند و در این راستا محوریت کار می بایست با روحانیون فاضل ، متقی و دغدغه مند باشد تا ان شاءالله وضعیت جامعه ما از اوضاع نابه سامانی که در آن هستیم ، رهایی پیدا کند.

وی همچنین می افزاید: این که دشمنان به دنبال شکل گیری هیئات سکولار هستند، یکی از دلایلش این است که هیئتی ها و متدینین ، کاری به مسایل جامعه و نظام و به خصوص بحث امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشند و صرفاً به مناسک ظاهری عزاداری بپردازند و حال آن که قیام امام حسین(ع) برای اصلاح امت و جلوگیری از تحریف دین صورت گرفت و ما نیز که خود را محب و عزادار حضرت می دانیم باید در این راستا و به خصوص احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قدم برداریم.

 

نظرات (0) کلیک ها: 52

زیر مجموعه ها