مهمترین اخبار

تمدید کنفرانس بین المللی نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی
تمدید کنفرانس بین المللی نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی
فراخوان نشست علمی-تخصصی قرآن و علوم زیستی
فراخوان نشست علمی-تخصصی قرآن و علوم زیستی
برگزاری کارگاه آموزشی علم و فناوری در قرآن
برگزاری کارگاه آموزشی علم و فناوری در قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
اطلاعیه مهم تمدید زمانبندی کنفرانس بین المللی نظریه پردازی علمی قرآن
×

پیام

تابع ایمیل بطور موقت توسط مدیر ارشد غیر فعال شده است.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

گروه اندیشه ــ عباس تقویان با تأکید بر اهمیت لیالی قدر بیان کرد: تکرار شب قدر به معنای تکرر نزول قرآن است و اگر مواجهه ما با قرآن در این شب‌ها مواجهه درستی باشد و بتوانیم خود را مخاطب قرآن قرار دهیم، یعنی قرآن بر ما نازل می‌شود.

 

 

عباس تقویان، استادیار و عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارائه توضیحاتی در زمینه شب‌های قدر و اهمیت این شب‌ها پرداخت و بیان کرد: در ادبیات قرآنی، روایی و سیره و سنت اهل بیت (ع) به شب قدر و لیالی قدر اهمیت ویژه داده شده است، از منظر قرآن سوره مبارکه قدر که شاه بیت مرتبط با مسئله شب قدر است، لحن آن لحن بزرگداشت این شب است و می‌فهمیم که این زمان، زمان واقع شده در ماه رمضان و گل این زمان که این سه شب مشخص قدر است از اهمیت بالایی برخوردار است و خداوند می‌فرماید شب قدر برتر از هزار ماه است و این برتری با یک حساب سرانگشتی این نکته تدبری را تفهیم می‌کند که گویا اگر کسی این شب را با مختصات آن درک کند، عبادت یک عمر را انجام داده است.


وی در ادامه افزود: بزرگان ما گفته‌اند که این که قرآن شب قدر را بالاتر از هزار ماه دانسته، هشتاد و اندی سال می‌شود و این مدت برابر با یک عمر زندگی است، اگر فرض کنیم هشتاد سال در این دنیا عمر کنیم و بندگی کنیم، این شاید با آن درک واقعی شب قدر هم برابری نکند، در قرآن نیز تاکید شده که در این شب ملائکه نزول می‌کنند و طبعا امر مهمی است، نزول ملائکه اختصاصی به شب قدر ندارد، اما اینکه خداوند روی تنزل ملائکه به صیغه جمع تاکید می‌کند نشان از اهمیت والایی است که می‌فهماند در این ظرف زمانی همه ملائکه بر زمین و عرصه زمین نزول می‌یابند و کارشان نیز مشخص شده که تدبیر امور است.


تقویان تصریح کرد: یکی از اموراتی که مقدر می‌شود، مقدرات بندگان خدا مطابق اعمالشان است و همینطور عرضه اعمال انسان به حضور حجت خدا و انسان کامل، امام زمان (عج) که اعمال ما به ایشان عرضه می‌شود و مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد، تلاقی این امور نشان از اهمیت ویژه این شب‌ها است.


استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق در ادامه و در پاسخ به این سؤال که در این شب‌ها باید از خداوند چه چیزی را درخواست کرد؟ گفت: بنده فکر می‌کنم که در راس حاجات ما این باید باشد که از خدا بخواهیم، آنچه مصلحت است برای ما مقدر کند، چون ما بندگان نمی‌دانیم چه بخواهیم و چیزی را می‌خواهیم که‌ای بسا اگر محقق شود جز شر و بدی برای ما نتیجه‌ای نداشته باشد، لذا باید به همان دعای قنوت نماز عید فطر یعنی فراز «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِکَ فِیهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ» توجه داشت که هر خیری خداوند به بندگان خوب خود داده است، به ما هم بدهد و از هر شری که آن‌ها را حفظ کرده است، ما را نیز حفظ کند.


تقویان تصریح کرد: در سوره اسرا می‌خوانیم که «وَ یَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَیْرِ وَ کَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا»، انسان گاهی چیزی را طلب می‌کند که خیر او نیست، در واقع حواسش نیست و قرآن این را معلل می‌کند به این که «وَ کَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا»، گاهی بدون تامل و ملاحظه جوانب قضیه چیزی را مطالبه می‌کند و خیلی اوقات هم روی حساب هوس‌ها و خواسته‌های نامعقول و لذات آنی و توجه نکردن به منافع بلند مدت است. گاهی می‌دانیم فلان چیز ممکن است در بلند مدت به ضرر ما باشد، ولی در کوتاه مدت برای این که خودمان را ارضا کنیم، به سمت آن می‌رویم، امیرالمومنین (ع) می‌فرماید که غالب انسان‌ها به مخالفت به امر خدا می‌روند و این معصیت لذت آنی را تامین می‌کند، ولی تبعات طولانی‌اش می‌ماند، اگر ما فکر کنیم که تبعات کار ما چیست نوع خواسته‌ها و سؤال کردن ما نیز متفاوت خواهد شد.


وی در ادامه با اشاره به این که در این شب‌ها مذاکره علمی نیز مورد تأکید واقع شده است بیان کرد: این مشهور است که از قول صدوق نقل شده و مرحوم شیخ عباس هم نوشته‌اند که اولی این است که مشغول تدبر و کسب علم باشیم، گمان می‌کنم جهتش این است که انسان با تدبر و تامل کردن گاهی یک انفجار ذهنی برایش اتفاق می‌افتد و نقطه عطفی در زندگی او ایجاد می‌شود که بصیرت جدیدی پیدا می‌کند و این بصیرت یافتن باعث می‌شود که از تقلید کردن در دین رهایی یابد.


استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: در روایات داریم که فرمودند: تفکر یک ساعت بهتر از هفتاد سال عبادت بدون تفکر است، لذا تاکید شده که به مذاکره علمی بپردازیم و این نافی توجه به ادعیه وارد شده دیگر نیست، در ادعیه نیز تاکید بر تفکر شده است، دعای ما خالی از تفکر نیست، یعنی فراز‌های ادعیه را که نگاه کنید، در واقع توجه دادن داعی است به این که با بصیرت خدا را بخواند، اگر ما فرضا دعای جوشن کبیر می‌خوانیم، تک تک این صفات، صفاتی است که فرد داعی باید روی آن تفکر کند.


تقویان بیان کرد: اگر از خداوند علم بخواهیم، باید به صفت علّام او را قسم دهیم و این مسبوق به علم است، یعنی وقتی می‌خواهیم خدا را صدا کنیم باید بفهمیم او را به چه صفتی قسم دهیم، اگر رزق می‌خواهیم به صفت رزاق قسم دهیم، طبیعتا فردی که دعا می‌کند باید با این جنبه‌ها آشنا باشد و این هم چیزی جز تامل و تفکر نیست.


وی در ادامه افزود: شب قدر شب نزول قرآن است، خداوند در سوره بقره فرمود: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» و در سوره قدر نیز فرمود: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»، در شب قدر ماه رمضان قرآن را نازل کردیم، ویژگی‌هایی که قرآن مطرح می‌کند عجیب است، اولا شب قدر شبی است که هر سال تکرار می‌شود و تکرار لیلة القدر با تکرر نزول قرآن همراه است، البته نزول یکبار بوده است، اما این که انسان مواجهه‌ای با قرآن پیدا می‌کند، گویی که نزول دیگری بر او حادث می‌شود و یک بار دیگر بر خودش نازل می‌شود.


تقویان بیان کرد: یعنی در این شب‌ها طوری قرآن بخوانیم که گویی بر ما نازل می‌شود و خودمان را مخاطب به خطاب قرآن بدانیم و اگر این طور شد یعنی قرآن دارد بر ما نازل می‌شود و نزول فقط به این نیست که فقط بر پیامبر (ص) نازل شده باشد، تک تک ما می‌توانیم محل نزول قرآن باشیم، وجود ما می‌تواند ظرف نزول قرآن باشد، ملائکه موجودات مادی نیستند بلکه مجرد هستند و تنزل آن‌ها نیز بر قلب مومن است و قلب مومن نیز عرش الرحمان است و عرش الرحمان نیز محل تنزل قرآن و ملائکه حامل وحی است، لذا این شب‌ها، شب‌های ارتباط با قرآن و مغز قرآن است.

نظرات (0) کلیک ها: 163

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 گروه اندیشه ــ مجید معارف معتقد است که اگر ما قرآن را به واسطه تدبر بخوانیم، این واسطه ما را نسبت به عمل‌ به قرآن مهیا می‌کند.

 

 

 

 

به گزارش ایکنا؛ رسیدن به حیات طیبه هدف غایی بسیاری از مسلمانان بوده و اندیشمندان زیادی در این خصوص آثاری را نگاشته‌اند، در این میان برخی به اجتماع اهمیت داده و برخی فرد را محور تاسیس جامعه قر‌آنی می‌دانند. مجید معارف در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، تدبر را حلقه واسطه قرآن و جامعه قرآنی می‌داند.


معارف در پاسخ به این پرسش که لوازم رسیدن از توجه به قرآن به عمل به قرآن چیست؟ گفت: حلقه بین خواندن و تلاوت قرآن با عمل به قرآن واسطه‌ای به نام تدبر در قرآن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تدبر باعث می‌شود قرآن‌خوانی ما از سطح ظواهر قرآن و تلاوت عبور کند، گفت: تدبر در وهله بعدی ما را آماده می‌کند که نسبت به قرآن عمل کنیم. در خصوص اینکه تدبر چیست بحث‌های زیاد مطرح شده است، اما به صورت خلاصه تدبر نوعی خواندن قرآن با تکیه بر توجه به مضامین و اندکی فکر کردن و خیلی کار تخصصی سطح بالایی نیست.

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: اگر ما قرآن را به واسطه تدبر بخوانیم، این واسطه ما را نسبت به عمل‌ به قرآن مهیا می‌کند.

 

نظرات (0) کلیک ها: 160

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

گروه دانشگاه ــ نخستین روز مرحله نیمه نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» عصر امروز پنجم خردادماه با برتری اعظم شعبانی پایان یافت.

 

 

 

 

 

 

به گزارش ایکنا؛ مرحله نیمه نهایی در سه گروه و روز متفاوت برگزار خواهد شد که در هر گروه یک نفر به مرحله نهایی صعود خواهد کرد. مراحل این بخش در سه مرحله به این شرح است: مرحله اول سه سؤال تستی ۵ امتیازی برای هر نفر طرح می‌شود؛ در مرحله دوم هر نفر یک آیه ۱۰ امتیازی قرائت می‌کند و از متسابق بیان داستان مذکور آن آیه درخواست می‌شود و در مرحله سوم یک موضوع ۱۰ امتیازی نظیر انفاق، نماز، روزه، وضو بیان شده و از متسابق جهت قرائت یک آیه در این موضوع درخواست خواهد شد.

میترا نعمتی، اعظم شعبانی، خاطره دیانتی و سمیه حیدری شرکت‌کنندگان گروه اول مرحله نیمه نهایی بودند که عصر امروز شنبه ۵ خرداد ماه از ساعت ۱۹ تا ۲۰ با هم به رقابت پرداختند که پس از اتمام سه مرحله این بخش با رای هیئت سه نفره داوران، اعظم شعبانی به مرحله بعد راه پیدا کرد.

مرحله نیمه نهایی این مسابقه به مدت دو روز آینده ادامه پیدا خواهد کرد که طی آن فرزانه صنعتگر، زهرا کریم‌نژاد، بتول آل‌صادق و حسین افسر فردا با هم رقابت خواهند کرد و حدیثه معافی، صدیقه اورعی، معصومه زمانی و سومین گروه مرحله نیمه نهایی هستند که روز دوشنبه با هم رقابت می‌کنند.

مرحله نهایی این مسابقه روز جمعه، ۱۱ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸ در کمیته جهاد دانشگاهی نمایشگاه قرآن برپا می‌شود و شیوه برگزاری این مرحله متعاقباً اعلام خواهد شد. به نفر نخست این مسابقه مبلغ ۷۰۰ هزار تومان، نفر دوم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و به نفر سوم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.

 
نظرات (0) کلیک ها: 241

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

گروه معارف - ادب روزه گرفتن اين است كه كسي كه با عذر يا بدون عذر روزه نمي‌گيرد، تظاهر به روزه‌خواري نيز نكند و با موج و حركتي كه همه خودشان را پايبند به اين امساك مي كنند، اگر مشاركت نمي‌كنند، دست کم مخالفت هم نكنند

 

 

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله محمد علی ایازی، محقق و پژوهشگر قرآن در تفسیر آیه ۱۸۳ سوره بقره که متن آن را در اختیار ایکنا اصفهان قرار داده، نوشته است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». (بقره: ۱۸۳).
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد كه پرهيزگارى كنيد». يعني همانطور كه براي شما دستور روزه گرفتن وجود دارد، براي اديان گذشته هم اين دستور وجود داشته است.
نکات تفسیری
یکم: خطاب آیه به مؤمنان است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا». کسانی که خود را به ایمان وصف کرده¬اند. هم نوعی ارزش‌گذاری برای این کار است و هم سخن از روند تمرین عبادت است. مثل این که می¬فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ» (نساء: ۱۳۶). اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به خدا و پيامبر او ایمان بیاورید.
تعبیر به: « كُتِبَ» که در قرآن بارها تکرار شده، به معنای فرض و مقرر شدن است، نه نوشتن. هدف این روزه هم رسیدن به مراتب تقوا و پرواداری است. در این آیه سخن از زمان روزه یعنی رمضان نیست، اما با توجه به سیاق آیه مشخص است که در باره روزه رمضان سخن می‌گوید. «رمضان» كه از رَمَضَ است، به معناي گرماي شديد است. و چون با روزه گرفتن و امساك كردن در رمضان، نوعي احساس گرماي شديد مي‌كرده‌اند، به آن رمضان مي‌گفته‌اند. صوم نيز به معناي امساك كردن و خودداری کردن است. صائم نيز كسي است كه از خوردن خود را باز داشته و فطر هم به معناي خلاف صوم يعني باز كردن روزه دارد. البته در زبان عرفي به اسبان بدون علوفه و قرقره‌هاي بازمانده از چرخيدن و حركت را نيز صائم مي‌گفته‌اند.
دوم: هرچند روزه، در میان ادیان که به معنای امساک کردن آمده است، اما صورت های مختلف دارد. یعنی روزه در اسلام از نظر صورت انجام و یا زمان انجام (صبح تا شام و در ماه رمضان) مانند مسیحیت و یا یهودیت نیست، بلکه نوعی خودداری است. چنانکه روزه سکوت، خودداری از سخن نگفتن است. یا زمان نخوردن و نیاشامیدن متفاوت است. در برخی از ادیان روزه شبانه‌روزی و یا در خودداری از خوردن گوشت در چند شبانه‌روز است.
سوم: از طرف دیگر نكته‌اي كه در تمام اديان و مكاتب مي‌توانيم روي آن تكيه كنيم، خودسازي و آراستن به-فضائل و ارزش‌هاي متعالي اخلاقي از طریق خودداری و امساک است. زیرا تمرین کردن گاه جنبه ایجابی دارد. یعنی چیزهائی را باید انجام دهیم، مثل انجام نماز، دادن صدقه، و گاه این تمرین از طریق انجام ندادن است. به تعبیر دیگر امساک، روشی برای دست يافتن به مراتب معنویت و سلوک و صیقل دادن روح است و چنين چيزي نياز به تكرار و عمل مداوم در مدت یک ماه و برخی چیزها یکسال و یا بیشتر دارد. همان طور كه وقتي كسي مي‌خواهد در يكي از رشته‌هاي ورزشي مثل وزنه‌برداري، دويدن، فوتبال و... مهارت پيدا كند، نياز به تمرين كردن در زمان طولانی دارد، تا مهارت لازم را به دست آورد. آراستگي به فضايل اخلاقي هم لازم است كه انسان خود را در موقعيت¬هاي خاص قرار دهد و از قدرت و توانايي خودش برای به دست آوردن فضائل استفاده كند. هرساله و به مدت یک‌ماه. مثلا کسی که می‌خواهد در برابر حرام مانند خوردن مال دیگران ایستادگی کند، یا نسبت به گرسنگی و فقر دیگران ساس باشد، این نخوردن برای او تمرین شده است.
بنابراین، روزه چنين عملكردي دارد. تقويت اراده يكي از بخش‌هاي مهم زندگي معنوی هر انسان است. مثلا اگر كسي بخواهد تمرين كند، شب كم بخوابد يا از استراحتش بگذرد و به جاي آن درس بخواند، نيازمند تقويت اراده است. در مسائل معنوي چون مسئله شكم و خوردن اهميت زيادي دارد و غلبه بر خواسته‌هاي آن نيازمند اراده بالايي است، روزه فرد را در اين كار ياري مي‌كند.
چهارم: روزه تمريني است كه انسان بتواند از خواسته‌ها و تمايلات جنسي‌اش دست بكشد. همين تمرين موجب مي‌شود كه بتواند آنجا كه مال حرام است، نخورد و آن جا كه بايد در برابر حق ايستادگي كند، آمادگي لازم سختی را داشته باشد. این که به ضرس قاطع نگفته که حتما نتیجه می¬گیرید و فرموده: « ْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ » شاید پروادار باشید، برای این است گاهی انسان در تمرین موفق است و گاهی نیست. نیت و هدف در تأثیر بسیار مهم است.
پنجم: اهمیت روزه در دستورات و تعاليم اسلامي، به حركت دسته جمعي آن وابسته است. به همین دلیل فرموده است: « كُتِبَ عَلَیْكُمُ ». زیرا بخشی از تأثیر وابسته به همبستگی و رفتار جمعی روزه، و نقش آن در تأثیر معنوی آن است. مثلا حج عبادت است، اما حرکت جمعی آن مهم است. نماز عبادت فردی است، اما حرکت دسته‌جمعی آن در نماز جماعت مهم و اثرگذار است. عبادات دسته جمعی ایجاد نوعی همبستگی و تقویت ایمان به صورت جمعی می‌کند. درست است كه روزه را فردي مي‌گيريم، ولي در اصل،‌ در يك جمع همه در حال امساك و نخوردن و نیاشامیدن هستند. مثلا اگرچه ممكن است هر فردي صبح به صبح در خانه‌اش ورزش كند، ولي وقتي همه به صورت جمعي صبح‌ها در پارك ورزش مي‌كنند، اثرات آن نيز روحي و جمعي مي‌شود. حال حتي اگر كسي عذري براي روزه گرفتن دارد، نبايد تظاهر به روزه‌خواري كند. کسی که در حرکت صبحگاهی شرکت می‌کند، نباید برخلاف دیگران رفتار کند، زیرا هم خود را انگشت‌نما می‌کند، هم به روحیه دیگران آسیب می‌رساند.
التبه نبايد اين معنا را تفسير پليسي كنيم كه فرد را بگيريم و ببريم و... .من مي‌خواهم از يك ادب جمعي برای مردم صحبت كنم. همان طور كه وقتي در يك مجلس عزا هستيم، دیگر نمي خنديم، و اگر کسی بخندد ناراحت می‌شویم. زیرا این خندیدن ما توهین به شخص خود ما و به خانواده داغدار است. بايد ادب جمعي تظاهر نکردن به روزه‌خواري را نيز بياموزيم. از آن طرف كارهاي پليسي موجب مي‌شود كه حتي جوان‌ها نيز در نهايت به لجبازي رو بياورند. ادب روزه گرفتن اين است كه كسي كه با عذر يا بدون عذر روزه نمي‌گيرد، تظاهر به روزه‌خواري نيز نكند و با موج و حركتي كه همه خودشان را پايبند به اين امساك مي كنند، اگر مشاركت نمي‌كنند، دست کم مخالفت هم نكنند.
ششم: نکته دیگر پیشینه روزه در میان مخاطبان عصر نزول در شهر مدینه است. از این آیه استفاده می‌شود که روزه در ميان مسلمان‌ها تشريعي بوده كه از ابتدای حضور پیامبر در شهر مدینه و در سال اول و دوم هجری بیان شده، و در مدينه معمول بوده است و در اعراب قبل از اسلام هم روزه يك فرهنگ معنوی و دینی داشته است، درست مانند طواف كه با آيين‌ها و قواعد خاص خودشان قبل از اسلام اجرا مي‌كرده‌اند. و البته تاكيد مي‌كنم كه اين فرهنگ از حضرت ابراهيم رسيده و در مسیحیت به شکلی و در یهودیت به شکل دیگری بوده است.

 
نظرات (0) کلیک ها: 249

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

قوانین الهی تابع مصلحت و مفسده واقعیست؛ یکی از آن قوانین، قانون حرمت ربا و نزول است. خدا به سبب محبتی که به مخلوقات خود و جامعه مدنی انسانی ـ اسلامی دارد انسان‌ها را از مفسده‌ها و دام‌های مهلکی که در مسیر زندگی فردی و اجتماعی آنان قرار می‌گیرد آگاه ساخته است.
ربا، باعث بر هم زدن تعادل یکی از ارکان مهم جوامع انسانی ـ اسلامی یعنی اقصاد و نظام پولی آن می‌شود؛ بر هم خوردن تعادل اقتصادی و کسب و کار در جامعه اسلامی منجر به سست شدن ارکان جامعه مدنی خواهد شد و لذا کسی که ربا خواری می‌کند یا ربا می‌گیرد یا به هر نحوی در این امر شریک است به مثابه دشمنی است که خواسته یا ناخواسته به جنگ با حکومت اسلامی اقدام نموده است و این یعنی اعلان جنگ با خدا و فرستاده او (صلی الله علیه و آله).

نظرات (0) کلیک ها: 359